10 bewezen voordelen van groene thee

10 bewezen voordelen van groene thee

Groene thee is het meest gezonde drankje op aarde!

Het zit boordevol antioxidanten en voedingsstoffen die krachtige effecten op het lichaam hebben.

Deze effecten omvatten o.a. verbeterde hersenfunctie, vetverlies, een lager risico op kanker en vele andere indrukwekkende voordelen.

Lees verder voor de 10 gezondheidsvoordelen van groene thee die ondersteund worden door studies.

 

1. Groene thee bevat bioactieve stoffen die de gezondheid verbeteren

Groene thee is meer dan alleen een drankje. Veel van de plantaardige stoffen in de theebladeren bevatten grote hoeveelheden voedingsstoffen.

Groene thee is rijk aan polyfenolen (chemische verbinding die voorkomt bij planten). Deze verbinding heeft effect bij het verminderen van ontstekingen en bij de bestrijding van kanker.

Groene thee bestaat uit ongeveer 30 procent polyfenolen en grote hoeveelheden van een catechine genaamd EGCG. Catechines zijn natuurlijke antioxidanten die celbeschadiging helpen voorkomen en andere voordelen bieden.

Deze stoffen kunnen de vorming van vrije radicalen in het lichaam verminderen en cellen en moleculen beschermen tegen schade. Van deze vrije radicalen is bekend dat ze een rol spelen bij veroudering en allerlei ziekten.

EGCG (Epigallocatechin Gallate) is één van de krachtigste verbindingen in groene thee. Studies tonen aan dat de stof gebruikt kan worden om ziekten te behandelen en één van de belangrijkste redenen is waarom groene thee zulke krachtige medicinale eigenschappen heeft.

Groene thee bevat ook kleine hoeveelheden mineralen die belangrijk zijn voor de gezondheid.

Probeer een merk van groene thee van een hogere kwaliteit te kiezen, omdat sommige van de merken van lagere kwaliteit buitensporige hoeveelheden fluoride kunnen bevatten.

Dat gezegd hebbende, zelfs als je een merk van lagere kwaliteit kiest, wegen de voordelen nog steeds op tegen het risico.

 

2. Verbindingen in groene thee kunnen de hersenfunctie verbeteren en je slimmer maken

Groene thee houdt je niet alleen wakker, het kan je ook slimmer maken.

Het belangrijkste actieve ingrediënt in groene thee is cafeïne, een bekend stimulerend middel.

Groene thee bevat niet zoveel cafeïne koffie, maar genoeg om een ​​reactie te produceren zonder de “nerveuze” effecten te veroorzaken die gepaard gaan met teveel cafeïne.

Cafeïne blokkeert  een remmende neurotransmitter in de hersenen genaamd Adenosine. Op deze manier verhoogt het feitelijk het vuren van neuronen en de concentratie van neurotransmitters zoals dopamine en noradrenaline.

Cafeïne is al eerder intensief bestudeerd. Het kan gesteld worden dat cafeïne consequent leidt tot verbeteringen in verschillende aspecten van de hersenfunctie, waaronder een verbeterde stemming, waakzaamheid, reactietijd en geheugen.

Groene thee bevat echter meer dan alleen cafeïne. Het bevat ook het aminozuur L-theanine, dit stofje is in staat is om de bloed-hersenbarrière te passeren.

L-theanine verhoogt de activiteit van de remmende neurotransmitter GABA, die anti-angsteffecten heeft. Het verhoogt ook het dopamineniveau en de productie van alfagolven in de hersenen.

Studies tonen aan dat cafeïne en L-theanine synergetische effecten kunnen hebben. De combinatie van de twee is bijzonder krachtig bij het verbeteren van de hersenfunctie.

Vanwege de L-theanine en de kleinere dosis cafeïne, kan groene thee je een veel mildere en ander soort “buzz” geven dan koffie.

Veel mensen melden dat ze stabielere energie hebben en veel productiever zijn als ze groene thee drinken in vergelijking met koffie.

 

3. Groene thee verhoogt de vetverbranding en verbetert de fysieke prestaties

Als je naar de ingrediëntenlijst kijkt voor een vetverbrandingssupplement, is de kans groot dat er groene thee op staat.

Dit komt omdat in gecontroleerde onderzoeken van groene thee is aangetoond dat het de vetverbranding en de stofwisseling verhoogt,

In een onderzoek bij 10 gezonde mannen verhoogde groene thee het energieverbruik met 4%.

Een andere studie toonde aan dat de vetoxidatie met 17% was toegenomen, wat aangeeft dat groene thee selectief de vetverbranding kan verhogen.

Sommige onderzoeken naar groene thee laten echter geen toename van het metabolisme zien, dus de effecten kunnen van het individu afhangen.

Van cafeïne zelf is ook aangetoond dat het de fysieke prestaties verbetert door vetzuren uit de vetweefsels te mobiliseren en beschikbaar te stellen voor gebruik als energie.

In twee afzonderlijke beoordelingsstudies is aangetoond dat cafeïne de fysieke prestaties gemiddeld met 11-12% verhoogt.

 

4. Antioxidanten in groene thee kunnen het risico op sommige soorten kanker verlagen

Kanker wordt veroorzaakt door ongecontroleerde celgroei. Het is een van ‘s werelds belangrijkste doodsoorzaken.

Het is bekend dat oxidatieve schade bijdraagt ​​aan de ontwikkeling van kanker en dat antioxidanten een beschermend effect kunnen hebben.

Groene thee is een uitstekende bron van krachtige antioxidanten, dus het is logisch dat groene thee het risico op kanker kan verminderen. Wat het ook lijkt te doen:

  • Borstkanker: een meta-analyse van observationele studies wees uit dat vrouwen die de meeste groene thee dronken een 20-30% lager risico hadden op het ontwikkelen van borstkanker, de meest voorkomende kanker bij vrouwen.
  • Prostaatkanker: uit één onderzoek bleek dat mannen die groene thee dronken een 48% lager risico hadden op het ontwikkelen van prostaatkanker, de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen.
  • Dikkedarmkanker: een analyse van 29 studies toonde aan dat degenen die groene thee drinken tot 42% minder kans hadden om dikkedarmkanker te ontwikkelen.

Veel observationele studies hebben aangetoond dat drinkers van groene thee minder vaak verschillende soorten kanker ontwikkelen. Er is echter meer kwalitatief onderzoek nodig om deze effecten te bevestigen.

Het is belangrijk om te onthouden dat het misschien een slecht idee is om melk in je thee te doen, omdat sommige onderzoeken suggereren dat het de antioxidantwaarde verlaagt.

 

5. Groene thee kan je hersenen op oudere leeftijd beschermen en het risico op Alzheimer en Parkinson verlagen

Groene thee kan niet alleen de hersenfunctie op korte termijn verbeteren, het kan ook je hersenen op oudere leeftijd beschermen.

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte bij mensen en een belangrijke oorzaak van dementie.

De ziekte van Parkinson is de tweede meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte en omvat de dood van dopamine producerende neuronen in de hersenen.

Meerdere onderzoeken tonen aan dat de catechine-verbindingen in groene thee verschillende beschermende effecten kunnen hebben op neuronen in reageerbuizen en diermodellen, waardoor het risico op Alzheimer en Parkinson mogelijk wordt verlaagd.

 

2. Groene thee kan bacteriën doden, wat de tandgezondheid verbetert en het risico op infectie verlaagt

De catechinen in groene thee hebben ook andere biologische effecten.

Sommige onderzoeken tonen aan dat catechinen bacteriën kunnen doden en virussen kunnen remmen, zoals het griepvirus, waardoor het risico op infecties mogelijk wordt verlaagd.

Streptococcus mutans is een schadelijke bacterie in de mond. Het veroorzaakt plaquevorming en is een belangrijke oorzaak van gaatjes en tandbederf.

Studies tonen aan dat de catechinen in groene thee de groei van Streptococcus mutans kunnen remmen. De consumptie van groene thee wordt geassocieerd met een betere gebitsgezondheid en een lager risico op cariës.

Meerdere onderzoeken tonen ook aan dat groene thee een slechte adem kan verminderen.

 

7. Groene thee kan het risico op diabetes type 2 verlagen

Type 2 diabetes is een ziekte die de afgelopen decennia epidemische proporties heeft bereikt en nu wereldwijd ongeveer 400 miljoen mensen treft.

Deze ziekte omvat verhoogde bloedsuikerspiegel in het kader van insulineresistentie of een onvermogen om insuline te produceren.

Studies tonen aan dat groene thee de insulinegevoeligheid kan verbeteren en de bloedsuikerspiegel kan verlagen.

Een studie bij Japanse individuen wees uit dat degenen die de meeste groene thee dronken een 42% lager risico hadden op het ontwikkelen van diabetes type 2.

Volgens een beoordeling van 7 studies met in totaal 286.701 personen, hadden groene theedrinkers een 18% lager risico op diabetes.

 

8. Groene thee kan het risico op hart- en vaatziekten verminderen

Hart- en vaatziekten, waaronder hartziekten en beroertes, zijn de grootste doodsoorzaken ter wereld.

Studies tonen aan dat groene thee enkele van de belangrijkste risicofactoren voor deze ziekten kan verbeteren.

Dit omvat o.a. cholesterol, LDL-cholesterol en triglyceriden.

Groene thee verhoogt ook dramatisch de antioxidantcapaciteit van het bloed, dat de LDL-deeltjes beschermt tegen oxidatie, wat een onderdeel is van de weg naar hartaandoeningen.

Gezien de gunstige effecten op risicofactoren, is het niet verwonderlijk om te zien dat drinkers van groene thee tot 31% minder risico lopen op hart- en vaatziekten.

 

9. Groene thee kan je helpen af te vallen en het risico op obesitas te verlagen

Gezien het feit dat groene thee de stofwisseling op de korte termijn kan verhogen, is het logisch dat het je kan helpen af te vallen.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat groene thee leidt tot afname van lichaamsvet, vooral in de buikstreek.

Een van deze studies was een 12 weken durende gerandomiseerde gecontroleerde studie bij 240 mannen en vrouwen. In deze studie had de groene theegroep een significante afname in lichaamsvetpercentage, lichaamsgewicht, tailleomtrek en buikvet.

Sommige onderzoeken tonen echter geen statistisch significante toename van het gewichtsverlies met groene thee aan, dus de claims moet met een korreltje zout worden genomen.

 

10. Groene thee kan je helpen langer te leven

Natuurlijk sterft iedereen uiteindelijk, dat is onvermijdelijk.

Maar gezien het feit dat drinkers van groene thee een lager risico lopen op hart- en vaatziekten en kanker, is het logisch dat het je kan helpen langer te leven.

In een onderzoek onder 40.530 Japanse volwassenen, waren degenen die de meeste groene thee dronken (5 of meer kopjes per dag) aanzienlijk minder kans om te overlijden gedurende een periode van 11 jaar:

  • Dood door alle oorzaken: 23% lager bij vrouwen, 12% lager bij mannen.
  • Dood door hartaandoeningen: 31% lager bij vrouwen, 22% lager bij mannen.
Comments are closed.